mandag 29. februar 2016

"Nytt" plantebord







Noen ting er man bare glad man har tatt vare på.

Denne lille benken er en av dem. Den har bodd både i gangen og på flere soverom de siste femten årene, men nå har den blitt til plantebord i stua.
Jeg lagde denne i første klasse på Kunst- og Håndverksskolen som en del av en oppgave om å forstå ulike prinsipper innenfor møbelsnekkerfaget. Vi skulle lage et egendesignet møbel i heltre, og dette ble min besvarelse.

Benken har flere lokk i ulike størrelser som kan flyttes rundt som man vil. Nå har jeg tatt ut et par av lokkene for å gi plass til de store jungelvekstene mine oppi.
Den kunne trengt en liten puss og en runde med litt olje, da hadde den nok blitt veldig fin.

Men jeg må si jeg er litt stolt av denne lille benken. Jeg har nok tegnet både flottere og mer bruksvennlige ting senere i min karriere, men det var noe eget med å stå på snekkerverkstedet på den gamle skolen med lukten av sagflis i nesa og forsøke å finne ut hvordan man lagde nitti graders vinkler. Jeg skal ikke akkurat skryte på meg at det er jeg som utfører alle de tingene jeg tegner i hverdagen, selv om jeg bestemmer hvordan de skal se ut.






Jeg må si jeg skvatt litt da jeg så dette plantebordet fra Kristina Dam Studio dukke opp flere steder. Det er da veldig likt min lille benk?
Ja, jeg skal ærlig innrømme at detaljeringen på dette er noe finere, spesielt på topplatene, men jeg har faktisk samme detalj med tapping i sammenføyningen på bena.
Tror du jeg kan anklage henne for plagiat..? (hihi)


Bilde lånt fra Kristina Dam Studio


Om ikke annet, fikk jeg hvertfall inspirasjon til ny bruk for min gamle, velbrukte benk.






1 kommentar:

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!