onsdag 9. januar 2013

litt tilbake... - også fremover!

Jeg klarte ikke å dy meg, og må bare oppsummere 2012 med de fine spørsmålene man kan finne på flere blogger for tida. Dette er kanskje et litt mer personlig innlegg enn jeg vanligvis skriver, og jeg skriver det hovedsakelig for meg selv. Jeg syns det er fint å få ned noen ord både om det som har vært og om det som kommer. Så hvis du er lei av å høre om året som har gått, eller mine to gutter, kan du gjerne hoppe over dette innlegget altså.


Gjorde du noe i 2012 du aldri har gjort før?
Tja, ble tobarnsmamma. Flyttet inn i enebolig.

Det beste kjøpet
Spisestuebordet vårt. Vi hadde sett oss ut et på Bolia, men syntes det var altfor dyrt. Vi begynte heller å lete etter noe annet på Finn, da vi kom over akkurat det bordet vi ønsket oss, til en brøkdel av prisen. Det lå fremdeles i pakken og, så det hadde aldri vært brukt! Vi bruker bordet opptil flere ganger i uka, og er strålende fornøyd! Nå ønsker jeg meg bare nye stoler...


største fremgang
Blitt mer tålmodig. Det er noe livet med barn lærer meg. Jo mer du klarer å bevare roen, jo bedre går det. Og at alt ordner seg. Kanskje ikke med en gang eller akkurat på den måten man har sett for seg, men det blir bra til slutt.


største feil
Bruke opp feriedagene (og -pengene) våre i nordnorge... Dette var definitivt ikke sommeren å tilbringe i nord. Vi drar tilbake sommeren 2013 vi, og satser på bedre nordnorgesommer!

favorittmusikk
har hørt altfor lite på min musikk, rett og slett. Huset er stort sett fylt med musikk hele tiden, enten mannens favoritter eller gitarspilling, men lite som jeg selv velger å sette på bare fordi jeg har lyst. Favorittene har nok derfor vært barnesanger sunget med lys guttestemme og feil ord.

hvilke land besøkte du?
Danmark - København! En fantastisk tur!


er det noe du savnet i 2012?
Søvn. Hverken mer eller mindre. Man kan bli mannevond av å gå i lange perioder uten søvn, og jeg tror jeg har vært rimelig vanskelig å ha med å gjøre ved mer enn én anledning i året som har gått.


noe du ønsker at du gjorde mer?
Var mer tilstede i øyeblikket. Ikke tenke så mye hverken fremover eller bakover, men nyte det som skjer akkurat nå. Satser på å være mer oppmerksom på det i året som kommer. Være mer meg selv. kanskje litt pompøst, men det er lett å miste seg selv litt med små barn og ulike roller å fylle. Mamma, kjæreste, venninne, kollega. jeg mener selv jeg har vokst dette året, og jeg har bestemt meg for at jeg skal være litt tøffere med å vise hvem jeg er og hva jeg står for.

noe du ønsker at du gjorde mindre?
Mase, irritere meg over småting og bekymre meg. En klok person sa en gang til meg at "de fleste bekymringer blir dessverre ingenting av" ;) Det er noe i det.


ble du forelsket?
Foruten å være endeløst forelsket i mine to gutter, den ene stor og den andre liten, fikk jeg en helt ny kjærlighet dette året. I det sekundet jeg fikk lillebror i armene mine, var forelskelsen altoppslukende. Tror også jeg har blitt litt forelsket i kameraet mitt. Har hatt det i mange år, men har liksom blitt bedre kjent med det dette siste året.


noe du ønsket deg og fikk
Et hjem som føles som et hjem. Å flytte inn i nytt hus kan være nervepirrende. Vil det føles som hjemme, vil jeg trives, har vi gjort et dumt kjøp? Heldigvis ser alt ut til at vi kan bo her i mange, mange år fremover. Jeg fikk også en velskapt gutt. Av materielle ting fikk jeg meg ny linse til kameraet mitt, kamerastativ, et par fine vesker, fødselssmykket mitt, i tillegg til en hel haug fine boller, bilder og pynteting på loppis.


hva fikk deg til å føle deg bra?
Når jeg klarte å kle meg i noe som jeg ikke fant i den semi-rene haugen på gulvet, når jeg rakk å sminke meg litt, og kanskje til og med ordne håret. Når jeg oppdaget at jeg helt fint klarer å være alene med to små barn i opptil flere dager i strekk. Og at de faktisk får mat og rene bleier og. Når jeg fikk tid til å leke med kameraet mitt og lyset var akkurat riktig. Når jeg for første gang siden jeg ble mamma (tror jeg) leste ut en bok rett før nyttår.

hvem savnet du?
Pappaen min. Hver eneste dag.


mest stolt over
å ha gjennomført nok en fødsel, og denne var av det slaget hvor jeg følte jeg var i ett med kroppen min, og at vi jobbet som et lag. Rett og slett en fantastisk opplevelse, hvor jeg fikk fornyet min tillit til kroppen min! Er også rimelig stolt over at vi pusset opp et helt hus på to måneder, med masse hjelp fra familie og litt hjelp fra håndverkere.

største ønske akkurat nå
at vi kan holde oss friske og at de jeg er glad i kan fortsette å være sammen med oss i mange år fremover. At jeg finner et fotokurs som passer meg, og som jeg har tid og overskudd å gå på. At jeg klarer å finne tid og energi til å fortsette å blogge når jeg begynner å jobbe, og at jeg kanskje kan få trent litt i 2013.

Så - mange fine ting å se tilbake på, nå gleder jeg meg til hva 2013 har å by på!

6 kommentarer:

  1. Det var et veldig fint innlegg! En flott oppsummering. Og jeg kjenner meg igjen i veldig mye av det! :) Ser frem til å følge deg i 2013 også!

    SvarSlett
  2. Så fint innlegg! En annen ting som også skjedde i året som gikk var at du var på bloggtreff og vi fikk møtt hverandre. Det synes jeg var koselig! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. JA - det er jo sant! Det syns jeg var kosellig og ;)

      Slett
  3. Her er musikken "vi" hørte på i 2012:) Hilsen Fetsund sin egen musikkdiktator

    NYE ALBUM:
    Fiona Apple: The Idler Wheel...
    Paul Buchanan: Mid Air.
    The Walkmen: Heaven
    Damien Jurado: Maraqopa
    Bat for Lashes: The Haunted ManLambchop: Mr. M
    Killer Mike: R.A.P Music
    Macklemore & Lewis: The HeistSun Kil Moon: Among The Leaves
    Winhill/Losehill: Swing of Sorrow
    LÅTER:
    Lana Del Rey: Ride
    Earl Sweatshirt: Chum
    The Walkmen: Song for Leigh
    Damien Jurado: Museum Of Flight
    Lambchop: Gone Tomorrow
    T.I. (Featuring Andre 3000): Sorry
    Killer Mike: Anywhere but Here
    Tallest Man on Earth: To Just Grow Away
    Frank Ocean: Thinkin Bout You
    Tame Impala: Feels Like We Only Go backwards
    Fiona Apple: Every Single Night
    Bat for Lashes: Lilies
    Macklemore & Lewis: Wing$
    Nas: Daughters
    GAMLE HELTER SOM GÅR IGJEN HVERT ÅR
    Tom Waits, Joni Mitchell, Jason Molina, Nick Cave, Kate Bush, Wilco, The National og masse HipHop som er fatterns nye kjærlighet

    SvarSlett

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!