tirsdag 5. mars 2013

2013 - året for nytt kamera?


Da jeg var liten, hadde pappa et Canon speilreflekskamera. Jeg husker han hadde det med seg på store og små begivenheter, og det fins mange bilder av familien, men få som han selv er med på. Han hadde rollen som fotograf, og jeg mistenker at han syns det var veldig morsomt å fotografere. Dette var på 80- og 90-tallet, så alt var av "den gamle skolen." Lys og fokus måtte stilles inn manuelt, og ikke kunne man se på bildene med en gang de var tatt heller. Pappa tok mye lysbilder, og de så vi på lerret i stua kanskje én gang i året.

Siden jeg er fotografen i familien, blir det noen selvportrett i speilet i dag ;)

Jeg var tidlig fascinert av kameraet til pappa, og han lærte meg villig. Jeg var ikke gamle jenta, men han forklarte meg både iso, blenderåpning og lukkertid. Jeg skal ikke skryte av at jeg forstod så veldig mye, men jeg vred og trykket meg frem til at lysmåleren stod i senter, og at det blinket der pappa hadde sagt at det skulle blinke. Jeg husker jeg syns det var stor stas da jeg fikk bære kamereat over skulderen på sommerferie i Paris, og ta bilder av det jeg hadde lyst til.

Til konfirmasjonen min i 1996 fikk jeg mitt eget speilreflekskamera. Av en eller annen grunn ble det ikke til at jeg brukte det noe særlig. Nye, lette og enkle kameraer hadde blitt populære, og det var liksom ikke naturlig å ha med seg speilreflekskameraet på fest. Jeg følte også at kameraet var veldig dyrt, og at jeg ikke måtte ødelegge det.


Nå står den gamle Nikonen i hylla og samler støv, bortsett fra når storebror er bortpå og trykker og vrir på knappene. 
Det objektivet jeg bruker mest nå, er min 50mm 1:1.4 som jeg kjøpte før jul.


Så da ble det liksom ikke så mye mer av hele fotointeressen. Men jeg fikk nytt speilreflekskamera av mannen da storebror var i magen, og da ble det plutselig gøy å ta bilder igjen! Året etter fikk jeg en ny linse, og før jul i fjor kjøpte jeg meg en linse til. Men nå føler jeg at det kanskje er på tide å oppdatere kamerahuset. 

Mitt 55-250mm-objektiv. Et veldig morsomt objektiv å bruke, men det er ikke så lyssterkt, 
så det er litt vanskelig å bruke i mørketida. Tar superfine portretter!


Jeg har et Canon EOS 450D kamera, og har lest meg til at det begynner å bli litt utdatert. Misforstå meg rett, det holder forsåvidt til mitt bruk, men det hadde vært morsomt å utforske interessen videre. Men så er spørsmålet: hva skal man velge? Jeg trenger ikke videofunksjonen som er på mange av de nye kamearene, og kameraet må ikke være for tungt, da jeg liker å ha det med meg i veska. 

Hva slags kamera bruker dere? Har dere noen gode tips?


6 kommentarer:

  1. Jeg har eos 400d og skal kjøpe 7d ;)
    Lykke til med valget!
    Klem Renate

    SvarSlett
  2. Morsomt, men vanskelig valg!
    Jeg er jo nikonjente, da, men synes det viktigste er at du opplever at kameraet ligger godt i hånda og at det funker for deg. Så: Ta runden i noen gode fotobutikker, prøv diverse kameraer, legg fram ditt bruk for ringrevene, og få gode og forhåpentligvis ærlige råd og tips. Og kameraer flest er utrolig bra om dagen, så du har gjort lurt i å investere i objektiver som du trives med. En 50mm 1.4 er jo gull verdt. :)

    Jeg har Nikon D700 (fullformat) og er knallfornøyd – men det er digert og tungt og ikke noe man stapper i veska og tar med i forbifarta, akkurat. På jobben har vi D7000, og det er mye lettere og nettere og fremdeles et veldig bra kamera. :) (Selv om jeg sleit litt med å finne fram blant alternativene i fokus-menystrukturen i dag da jeg skulle ta noen portretter på jobb!)

    SvarSlett
  3. Hm. Dette var altså meg, med litt feil innlogging! ;)

    SvarSlett
  4. Hei du søte,
    først og fremst må jeg takke for alle fine ord du legger igjen hos meg.
    Jeg har ikke så mye fritid for hånden om dagen, så jeg får ikke besøkt deg like ofte som jeg ønsker, men vit at jeg setter pris på dine besøk inne hos meg. Søte du!

    Foto er gøy, men det er fryktelig dyrt. Jeg har prøvd alt mulig. Til daglig bruker jeg ett Nikon D7000 med 50 mm linse, det veier nok det og tar vakre bilder så jeg er storfornøyd.

    Ikveld skal jeg bake 100 cupcakes til Kiwi, både spent og litt nervøs. Skummelt med sånne proffe kunder, men jeg skal nok få det til *blunke*

    Ønsker deg en alle tiders lille-lørdag!
    klem og smil
    -Maia

    SvarSlett
  5. Jeg har vært gjennom et hav av kameraer. I dag bruker jeg stort sett Canon 7D og Canon G11. Har og et gammelt 350D som blir med om jeg trenger å skifte fort mellom objektiver. Også bruker jeg fremdeles film og polaroid ;)

    Jeg oppgraderte mitt 40D til 7D for et år siden. Jeg har holdt på med foto i tolv år nå og bruker stort sett manuelle innstillinger og liker muligheten til å ta RAW format. Se an dine behov. Hvis du ikke kommer til å bruke manuelle innstillinger eller AV/TV vill jeg kanskje sett på å oppgradere til samme serien som 45. hvor har vi kommet nå...650 kanskje? Disse kameraene er jo lettere å ta med seg også. 60D som jeg tror tilsvarer 40D nå er jo mye større, men har også mange flere muligheter. Eller så kan man kline til med et 7D om man mener man har behov for det.

    Jeg syns folk kjøper kamera uten å tenke på egentlig behov. Trenger virkelig alle et dyrt proffkamera, eller kan det holde med en mellomting? Jeg klarte meg lenge med mitt 40D som jeg endte opp med å selge til en venninne som er fotograf. Det er det eneste speilreflekskameraet hun bruker nå ;)

    (fotovideo er veldig flinke og har fine priser jevnt over)

    Lykke til. Foto er knallgøy og med rette utstyr blir det jo enda bedre.

    Klem klem

    SvarSlett
  6. Іt's nearly impossible to find educated people for this topic, however, you seem like you know what you'rе talking about!

    Thanks

    my web-site :: jigsy.com

    SvarSlett

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!