søndag 13. desember 2015

Interiørprosjekt - BADEROM II






Tidligere i år gjorde jeg et interiørprosjekt ved siden av min "vanlige" jobb. På fritiden hjalp jeg en søt familie med å rehabilitere baderom, gang, gjesterom og kjøkken.

Forrige uke var jeg på besøk og tok noen bilder, og det var blitt så bra! Ikke alt var hundre prosent ferdig enda, det mangler blant annet et sminkespeil på badet, pluss et par andre småting. Men i det store og hele har familien endelig fått et bad som fungerer veldig fint!

Dette blir et litt langt innlegg, men vil du være med er det bare å fortsette å scrolle ;)
(Jeg skal innrømme at det ikke var det enkleste rommet å ta bilder i, men jeg har nå prøvd så godt jeg kan).





Huset familien bor i er et fantastisk townhouse fra tidlig 1900-tall midt i Oslo. Huset har en helt egen sjarm og karakter, men det at det er såpass gammelt bød også på noen utfordringer underveis. Det ble funnet muggsopp på badet og i rørene ned mot kjøkkenet, så det var på høy tid at alt ble revet ned og erstattet med noe nytt og fresht!

Utgangspunktet vårt var selvfølgelig dette flotte huset, og ønsket om å lage noe som stod i stil med det. Delikat og moderne, men også tradisjonelt. Målet var å tegne noe som kunne se ut som det "alltid" hadde vært der, samtidig som det skulle passe for vår tid og ikke føles gammelt og støvete.

Jeg starter som regel alle prosjekt med å stake ut en kurs gjennom å bruke inspirasjonsbilder. Det er en fin måte å få kunden til å forstå hvilken retning jeg vil uten å binde meg for mye i begynnelsen av prosjektet.





Badet ble stort og flott da vi slo sammen de to badene som lå der opprinnelig. Vi laget ulike "soner" slik at rommet er delt inn. Dette skapte en fin dynamikk i rommet, samtidig som det også var en nødvendighet i forhold til å få nok veggplass for f eks servant.





Veggflisen heter Genesi og er i fargen Acquamarina. Over veggflisen la vi gipsen i samme ytterliv som flisen for å skape en autentisk gammeldags detalj. Over flisen malte vi veggen i en rolig lys grågrønn farge. Gulvflisen synes ikke så godt på bildene her, men den er fra Mutina og heter Azulej Renda Bianco og går i hvit og lys rosa farger. Flisene er fra Fagflis (ikke sponset). Flisene er også kombinert med hvit matt mosaikkflis i dusjnisje og i hylle ved badekar.







I gangen utenfor badet tegnet jeg et skap til linklær, sengetøy etc. Jeg ville at det skulle være et hyggelig blikkfang i enden av gangen som er ganske lang og mørk, derfor er en liten bordlampe plassert inne i hyllen. Fargene går i de samme duse tonene.


Til slutt må jeg legge ved noen bilder av slik det så ut. Et utrolig utdatert og gammelt bad som totalt manglet dagens moderne fasiliteter.




Og dette er underveis! Blomstrete tapet på alle flater, inklusiv tak!
Ikke rart det ble fuktproblemer her...


Her står jeg nede i kjøkkenet (som vi også rehabiliterte) og titter opp i badet.




Et utrolig morsomt prosjekt å jobbe med, og veldig hyggelig at familien som skal bruke det er fornøyd!

Håper din søndag har vært fin, vi sliter fremdeles med sykdom, men jeg krysser fingrene for at begge gutta kommer seg mer gjennom natten.














1 kommentar:

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!