torsdag 8. august 2013

Gule blomster og morsomt fototips





Disse blomstene (eller ugresset?) syns jeg er så søte! 
De stod nederst i hagen, så da måtte jeg plukke en liten bukett.

Nå som jeg hadde et fint motiv for hånden, tenkte jeg å prøve et triks jeg fant på en blogg en gang.
Jeg har ikke en egen makrolinse, men man kan ta sånne veldig-tett-på-bilder med en helt vanlig linse også!


  • Du tar av det objektivet du har på kameraet ditt. Jeg brukte 50mm, for det satt tilfeldigvis på.


  • Snu objektivet rundt som om du skal sette det på feil vei, og hold det det så tett inntil kameraet som du klarer. Dette er en tohåndsjobb, for du må holde objektivet hardt inntil kameraet slik at ikke lys slipper igjennom mellom objektivet og kameraet.

  • Nå går du tett innpå det du vil ta bilde av, og prøver å finne fokus. Du kan ikke bruke de vanlige innstillingene nå, så jeg fant ut at de beste bildene ble de jeg tok mot lyset. Du må finne fokus manuelt, og det var vanskelig å holde kameraet helt stille da jeg endelig trodde jeg hadde fokus. Derfor er bildene litt ute av fokus.

  • Det er sikkert lurt å bruke et stativ. Også er det bare å knipse i vei!




PS. Jeg vet ikke hvor "sunt" dette er for kameraet, men det var morsomt å prøve! 
Gi meg gjerne et vink om du prøver noe liknende!



4 kommentarer:

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!