onsdag 26. desember 2018

Julen 2018





Desember gikk som vanlig utrolig fort. Og som alltid angrer jeg på at jeg ikke er litt tidligere ute med julegavene. Jeg haster rundt til siste mulige tidspunkt og prøver å få gaver og pynt, blomster og juletre, lucialys og mat i hus. Men på mystisk vis går det alltid, på et eller annet vis.

Det blir pepperkakehus (eller -landsby, som det ble i år), det blir et julepyntet hjem, de viktigste får gave, det er varmt og rent og pent og barna gleder seg. Så da kan man vel klappe seg selv på skulderen i år også, og si "det ble jul i år også gitt!"

Selve julaften får jeg alltid slappet av og kost meg ordentlig, for da er stort sett min jobb unnagjort. Jeg er så heldig å ha en mann som står for maten og en mamma som fikser dessert og kaker. Det kom spesielt godt med denne julen, da fire av fire har ligget rett ut med forkjølelse, ørebetennelse, bihulebetennelse og halsbetennelse. Jeg holdt stand lengst, og blir da også frisk sist... De siste to dagene har jeg ikke kommet meg opp av sofaen, men håper snart at jeg er på bedringens vei.

Men tross sykdom, koser vi oss veldig denne julen. Skuldrene er lave og gutta klarer seg stort sett selv. De leker med de nye gavene sine, spiller Playstation og ser på Netflix. Sånn på omgang hele dagen.

Selve julaften feiret vi som vanlig hjemme hos oss, med Mommo, Tante Nina og Bæmmæmm på besøk. Så koselig med god mat og drikke, enorme mengder pakker og god stemning. Det ble ikke den seneste kvelden, da flertallet var litt ugreie i formen, men en veldig fin julaften!




Jeg klarte til og med å få tatt noen bilder av bordet og stuen på julaften. Den store fjøla vi har på bordet, fikk vi til bryllupet, da med spekemat på, og den er så fin å bruke i jula! Jeg pyntet med granbar og blomster. Masse lys og gullstjerner rundt omkring. Lillebror hjalp til med alt, og han har også skrevet på de fine bordkortene. Lillebror har en egen evne og lyst til å holde på med detaljarbeid som dette. Der Storebror blir lei etter kort tid, holder Lillebror stand. Han pyntet pepperkakehus sammen med meg i flere timer etter at Storebror hadde kastet inn håndkleet. Og bordet til julaften skulle være på en helt bestemt måte. Han ordnet servietter og bordkort og bestemte hvor alle skulle sitte.



GOD JUL




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du bruker av din tid og legger igjen noen ord!